Zoek een onderwerp

Heb je een vraag zoek op het onderwerp en wellicht vind je hier het antwoord !

Vormen van online marketing

Er zijn diverse vormen van online marketing. Maar om je op weg te helpen en enigszins eenvoudig de vraag wat is internetmarketing te beantwoorden helpen we je op weg in dit artikel. We zullen niet dieper in gaan op het doel van online marketing maar kort samengevat is dit doorgaans het promoten van producten en of diensten die worden aangeboden via een website dan wel naamsbekendheid op te bouwen (branding).

In dit artikel nemen we niet alle soorten internet marketing onder de loep maar we leggen kort de meest gebruikte vormen van online marketing uit. Deze vormen zijn:

  • SEA (Search Engine Advertising) | Adverteren op zoekmachines zoals Google en Bing.
  • SEO (Search Engine Optimization) | Zoekmachine optimalisatie beter gevonden worden in de organische zoekresultaten van bijvoorbeeld Google of Bing
  • Remarketing / retargeting | Adverteren naar bezoekers die in het nabije verleden je website bezocht hebben
  • Marketing vormen op Sociale media (Facebook / Instagram / LinkedIN etc)
  • Affiliate marketing | Derde websites of apps die jouw producten of diensten promoten tegen een vergoeding.

vormen van online marketing

SEA (Search Engine Advertising)

Je hebt vast wel eens de advertenties op Google gezien boven de normale (zogeheten organische) zoekresultaten. Dit heet SEA. En dit kun je doen met tekst advertenties of product advertenties (Google Shopping). Laten we voor het gemak Google als voorbeeld aanhouden. Je kunt een Google Ads account aanmaken en daar maak je dan advertentie campagnes en groepen aan.

Stap één  is het maken van een pakkende advertentie uiting (tekst) welke een link heeft naar je website. Daarna kun je zoekwoorden invoegen waarop je wil dat die advertentie wordt weergegeven. Daarna kun je bieden ( een CPC instellen ) en een CPC staat voor Cost Per Click. Per onderwerp en zoekwoord kunnen de kosten zeer uit een lopen. Je betaald dus per klik op de advertentie naar je website. Als je meer over dit onderwerp wil weten kijk eens op de website van bijvoorbeeld Let’s build IT of bezoek de bekende marketing website https://www.frankwatching.com.

SEO (Search Engine Optimization)

Onder de advertenties op Google staan de zoekresultaten. Dit noemen we dus organische zoekresultaten. Het algoritme van Google bepaald hoe waar je website terecht komt. Dat gebeurt naar aanleiding van honderden criteria en op velen daarvan kun je zelf invloed uitoefenen door je website te -laten- optimaliseren. Een aantal van de onderdelen waarop je je website wil laten optimaliseren zijn in willekeurige volgorde;

  • Snelheid (laadtijden van de pagina’s)
  • Inhoud, de teksten en afbeeldingen van je website en de kwaliteit daarvan (een bezoeker moet de tekst wel aantrekkelijk vinden, deze prettig door kunnen lezen, en hierin vinden wat hij of zij zocht)
  • Titels en beschrijvingen van je pagina (deze zie je in de zoekresultaten)
  • De techniek van je website, zoals het niet onnodig veel gebruiken scripts of andere resources die de website zelf niet nodig heeft.
  • De gebruikerservaring van de bezoeker. Je bezoekers moeten het gebruik van je website als prettig en makkelijk ervaren.
  • Je website moet uiteraard goed werken op een tablet en mobiele telefoon.

Naast deze factoren zijn er nog tal van andere welke effect hebben op je vindbaarheid in zoekmachines. Zoek eens op SEO tips of zoekmachine optimalisatie om je er verder in te verdiepen.

Remarketing

Als je via wat voor online marketing vorm dan ook een bezoeker op je website heb en deze verlaat je website zonder een product of dienst te hebben gekocht is dat natuurlijk zonde. Want je hebt, of dat nu via SEA (cost per click) of door inspanningen voor SEO moeite gedaan, om die bezoeker op je website te krijgen. En de kans is groot dat hij of zij wel geïnteresseerd was in een van je product of diensten. Om die investering niet te verliezen kun je gebruik maken van remarketing. Op het moment dat iemand je website bezoekt laat je met bijvoorbeeld een script van Google een cookie achter. Als je voormalig bezoeker dan websites als nu.nl, de telegraaf of andere websites bezoekt die kun je een advertentie uiting tonen (tekst of banners). Het toepassen van die remarketing kun je ook doen op sociale media zoals Facebook. Op die manier wek je de interesse weer op van de voormalige bezoeker en betaal je veelal alleen als hij of zij weer op je advertentie klikt.

Sociale media Marketing

Marketing op sociale media is er in tal van vormen en opties. Zoals het gebruik van remarketing zoals hierboven beschreven. Een groot voordeel van van bijvoorbeeld adverteren op Facebook is dat je een heel gerichte doelgroep kunt bereiken. Je kunt je advertentie laten zien aan specifieke doelgroep en dat gaat verder dan geografische locatie en leeftijd. Je kan op tal van voorkeuren en interesse gebieden een doelgroep op stellen en zo heel gericht adverteren. De kosten worden doorgaans berekend in het aantal vertoningen in plaats van het aantal daadwerkelijke kliks. Je advertentie moet dus wel relevant genoeg zijn om de kosten die je maakt ook weer terug te verdienen. Dit is gewoon een kwestie van experimenteren of een online marketing bureau inzetten die genoeg ervaring heeft om je snel op weg te helpen en de kansen in te kunnen schatten.

Het nadeel ten opzichte van SEO & SEA is dat je niet werkt met zoekwoorden met met doelgroepen op interesse gebieden. Stel je verkoopt fietsen dan kun je adverteren naar een doelgroep die interesse heeft voor fietsen en buitenleven, maar onbekend is of zij op dat moment een nieuwe fiets willen aanschaffen. In tegenstelling tot iemand die in een zoekmachine zoekt op ‘Fiets kopen’. Iemand die daarop zoekt is natuurlijk veel waardevoller voor je winkel dan iemand die zich interesseert voor fietsen. Het is dus een kwestie van trail & error om te kijken welk kanaal het beste past bij je product of dienst.

Affiliate marketing

Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij derde voor jou je producten of diensten promoten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een affiliate platform. In Nederland zijn de bekendste TradeTracker, Daysicon en Awin (voorheen Zanox). Het is een soort van ontmoetingsplaats van adverteerders en publishers. Publishers zijn bedrijven en of private personen die online websites of apps hebben die een product of dienst kunnen promoten, denk bijvoorbeeld aan kortingscode websites of prijsvergelijkers. Jij als adverteerder biedt op het affiliate platform je advertentie materiaal aan zoals banners, links, product feeds etc. De publishers kunnen dit materiaal gebruiken om jou product of dienst te promoten. Afrekening vind plaats via CPS (cost per sale) of CPC (cost per click). Je kunt bijvoorbeeld aanbieden dat wanneer een publisher voor jou een order realiseert je 5% van de orderwaarde uitbetaald. Een ander model is betalen voor een klik (cost per klik).

Met verschillende publishers kun je ook verschillende afspraken maken. Het CPS model is zeer attractief omdat je alleen betaald wanneer je ook daadwerkelijk een bestelling heb ontvangen.

 

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Velden met een * zijn verplichte velden *

Je kan de volgende HTML tags gebruiken in je reactie <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>